Fauré – Dolly

De Franse componist Gabriel Fauré (1845-1924) had zijn eigen compositiestijl, hij liet zich nauwelijks beïnvloeden. Zo ontwikkelde hij een stijl waarin het intieme en fijnzinnige op de voorgrond stonden. Het componeren van liederen en kamermuziek was zijn specialiteit, al mogen wij zijn Requiem natuurlijk niet vergeten. Enkele andere werken: Elégie voor cello en piano (later georkestreerd), Pianokwintetten en Cantique de Jean Racine. Jarenlang was Fauré verbonden als koordirigent en organist aan de Parijse Madeleinekerk.

Als we de muziekliteratuur goed onder de loep nemen, komen we tal van stukken tegen die met de kinderwereld te maken hebben. Zo schreef de Rus Tsjaikovski een compleet  Pianoalbum voor de jeugd. Robert Schumann componeerde – eveneens voor piano – zijn beroemde Kinderszenen. En wie kent niet de Children’s corner van Debussy, een pianosuite helemaal en alleen voor kinderen bedoeld, compleet met poppen, wiegenlied en dansende sneeuwklokjes. Ravel schreef zelfs een complete kinderopera onder de titel L’enfant et les Sortilèges (Het kind en de betovering.) Diezelfde Ravel componeerde Ma Mère l’Oye, een suite voor vier handen  gebaseerd op de sprookjes van Moeder de Gans.

Gabriel Fauré zocht met zijn Dolly, een pianosuite voor vier handen, de fantasie van het kind en zijn spel. Dolly bestaat uit zes wonderschone pianostukken die geen kind, zelfs geen volwassene, mag missen! Het stuk is opgedragen aan de dochter van een vriendin. Het eerste deel uit deze zesdelige suite, Berceuse, is wellicht het meest bekend. Deze Berceuse is zo geliefd dat het dikwijls ook door andere instrumenten (-combinaties) gespeeld wordt.

De zes delen zijn: 1. Berceuse 2. Mi-a-ou (of Miaou; de huiskat) 3. Le jardin de Dolly 4. Kitty valse 5. Tendresse 6. Le Pas espagnol. De complete suite duurt ongeveer 15 minuten.

FAURE DOLLY NUMMER 372