Ramirez – Missa Criolla

Vóór 1962 zou aan een Spaanse vertaling van de Latijnse mis op Zuid-Amerikaanse volksmuziek nooit toestemming vanuit Rome zijn verleend. Maar in het tweede concilie werd bepaald dat missen in de volkstaal niet langer verboden waren. De Argentijn Ariël Ramirez (1921 – 2010) had zodoende vrij spel voor het componeren van zijn Missa Criolla uit 1963.

In 1964 werd het werk door Ramirez zelf op plaat vastgelegd. Er gingen in korte tijd drie miljoen langspeelplaten over de toonbank. De populariteit van de Missa Criolla komt voort uit de unieke manier waarop Ramirez in de behandeling van koor, solisten en instrumentalisten een eigen idioom liet vervloeien met traditionele Latijns-Amerikaanse dansritmes, ritmes van de indianen en creolen. De keuze van de instrumenten (merendeel slaginstrumenten en inheemse-instrumenten als de hertenfluit, panfluit, een vijfsnarige gitaar, een bombo en charango) versterkt de folkloristische sfeer van het werk. De bespelers van deze instrumenten speelden op gehoor, en konden vaak geen noten lezen.

De vijf delen van de mis: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus en Agnus Dei.

Een indrukwekkende uitvoering van de Missa Criolla is die met de van oorsprong protestzangeres Mercedes Sosa (1935 – 2009). Zij werd met haar songs over mensenrechten als staatsgevaarlijk gezien door de militaire autoriteiten in Argentinië. In 1979 werd de zangeres bedreigt met de dood. In 2000 ontving ze een Grammy voor haar uitvoering van de Missa Criolla. In 1988 maakte de tenor José Carreras eveneens een lovende cd opname.

Ariël Ramirez was een beroemd man in zijn land. Behalve componist was hij voorzitter van de vereniging van auteurs en componisten van Argentinië.

RAMIREZ MISSA CRIOLLA NUMMER 092