Jolivet – Trompetconcert
De in Parijs geboren en gestorven ex-onderwijzer André Jolivet (1905-1974), zoon van een kunstschilder en pianiste, begon zijn muzikale carrière door les te nemen bij de voor die tijd ultramoderne componist Varèse. In de jaren dertig sloot hij zich dan ook aan bij de atonale muziek, maar nam daar later toch weer afstand van. De Fransman Jolivet probeerde zijn atonale periode te vergeten en zijn muziek weer terug te brengen naar zijn oorspronkelijk karakter. Volgens Jolivet was de ware muziek datgene wat iedereen kan neuriën of zingen, als zou men de muziek zelf gemaakt hebben.
Men dient van goede huize te komen om een soloconcert van de André Jolivet te kunnen spelen. Of het nu gaat om een concert voor fagot of voor trompet, solisten zullen met hun instrument de strijd moeten aanbinden. In zijn Trompetconcert(je) nr. 2 laat hij trompetspelers alle hoeken van de studeerkamer zien. Behalve de nodige technische vaardigheid, eist hij van de uitvoerder ook nog eens een gedegen jazzgevoel.
In 1948 schreef Jolivet zijn Trompetconcert 1 (met strijkorkest en piano) waarbij hij alle mogelijkheden van het solo-instrument uitprobeerde. Ook de technische vernieuwingen die de jazzmuziek had voortgebracht, probeerde hij in het concert te integreren. Een paar jaar later, in 1954 volgde hij met zijn Trompetconcert 2. Behalve jazzelementen, bevat dit werk ook veel Afrikaanse invloeden.
Behalve concerten voor Trompet schreef hij gelijksoortige werken voor Dwarsfluit – Harp – Fagot – Slagwerk – Cello – Viool.
JOLIVET TROMPETCONCERT NUMMER 325