Verdi  – Strijkkwartet

Van huis uit was de Italiaan Giuseppe Verdi (1813-1901) operacomponist, al heeft hij ook gewijde muziek gemaakt, zoals het  indrukwekkende Requiem en de Quatrtro pezzi sacro. Verdi werd door zowel het volk als de elite op handen gedragen. ‘Viva Verdi’ stond er op de muren gekalkt. Dit had echter niet alleen met de componist z’n talenten te maken, maar had ook een politieke reden: Verdi liet in zijn werken blijken achter het onderdrukte Italiaanse volk te staan. In 1875 wordt hij zelfs senator. Bijna iedereen kon de aria’s of koren uit Verdi’s opera’s meezingen, maar de componist bleek van meer markten thuis en liet zien meer dan alleen drama’s te kunnen produceren.

‘Hang het maar niet aan de grote klok, maar ik heb een kwartet geschreven’, berichtte Verdi een vriend. ‘Ik heb het op een avond een paar vrienden laten horen en zij vonden het wel leuk, geloof ik. Verder weet ik niet wat ik er over zeggen moet; ik bedoel of het mooi of lelijk is. Ik weet alleen dat het een strijkkwartet is’. Ondanks de ietwat nonchalante woorden van de componist is het Strijkkwartet een hoogstandje onder de kamermuziekwerken geworden. Van het kwartet is later een versie voor strijkorkest verschenen.

Verdi’s Strijkkwartet in e mineur (1873) was een tussendoortje. De maestro had even niets te doen omdat er tijdens een repetitie van een van zijn opera’s een hoofdrolzangeres ziek geworden was en er een paar dagen rust werden ingelast. De buurwerken van het Strijkkwartet zijn de opera Aïda en het Requiem. Hij schreef het kwartet tussen deze twee muzikale monumenten. Je vraagt je af waar Verdi zo gauw de melodieën vandaan haalde. Blijkbaar had hij ondanks Aïda en het Requiem inspiratie te over. Hoe het ook zij: Verdi’s Strijkkwartet heeft repertoire gehouden.

VERDI STRIJKKWARTET NUMMER 324