Kagel – Werken
De werken van de in Buenos Aires geboren componist, filmmaker en theaterman Mauricio Kagel (1931 – 2008) worden omschreven als radicaal en absurd. Men vraagt zich af hoe het met zijn muziek in de toekomst zal zijn. Hebben zijn werken wel toekomst? Omdat er in Argentinië nauwelijks plaats was voor de avantgardistische ideeën van Kagel verhuisde hij rond zijn 25ejaar naar het Duitse Keulen, waar men hem met open armen ontving. In 1974 werd hij professor aan de Musik Hochschule te Keulen.
Kagel was autodidact. Hij componeerde behalve instrumentale werken, muziek bij hoorspelen en films (een spraakmakende film is ‘Ludwig van’ uit 1970). Bekend van hem is dat hij andere kunstvormen in zijn werken liet meedoen waarbij humor hoog in het vaandel stond. Voor Kagel was communicatie met het publiek het belangrijkste. Geroemde werken van Kagel zijn acht Stücke der Windrose (herinneringen aan klimaten en geuren), Kantrimiusik (lees country music) en Exotica.
Kagel schreef ook normale orkestmuziek en kamermuziek. Hij liet zich daarbij soms inspireren door componisten uit het verleden: Bach, Beethoven…
Als avant-garde componist -zijn werken worden ook wel betiteld als Theatre of the Absurd- wordt hij in een adem genoemd met zijn tijdgenoten Messiaen, Nono, Cage, Ligeti, Stockhausen en Berio. Voorbeelden van zijn Theater of the Absurd: tijdens het spelen zouden musici bepaalde gelaatsuitdrukkingen aannemen, het mee laten spelen door gebruiksvoorwerpen als potten en pannen, een tenniswedstrijd tussen cellisten en paukenist…
KAGEL WERKEN NUMMER 584