Martin – Mis voor dubbelkoor
Het is niet altijd zijn belangrijkste werk geweest, de onbegeleide Mis voor dubbelkoor uit 1926 van de in Genève geboren componist Frank Martin (1890-1974), die lange tijd in ons land doorbracht en stierf in Naarden. Dit komt voor een belangrijk deel doordat men verzot was op zijn Petite Symponie Consertante uit 1947. Anderzijds is het ook zo dat Martin zijn dubbelkorige mis min of meer verborgen hield. Bovendien had de Zwitser, die vanaf 1946 in Nederland woonde, een bepaalde schroom tegenover religieuze werken.
Bijna zijn halve leven liet hij de compositie ongemoeid. Nu het werk alweer een tijd in de openbaarheid is beland, geniet het een enorme populariteit en er zijn van het werk enkele tientallen opnamen van gemaakt die op cd verschenen zijn. Zelf noemde Martin het werk een privé aangelegenheid tussen zichzelf en de Schepper
De dubbelkorigheid zoals Martin die in zijn mis gebruikt, is afkomstig uit een van de beroemdste muziekcentra ter wereld: De San Marco in Venetië. Een grote bron van inspiratie was deze basiliek voor componisten uit de Barok: de indrukwekkende architectuur, de geweldige akoestiek en de verschillende balustrades die de kerk rijk was (en waardoor de dubbelkorigheid eigenlijk haar oorsprong kent) stimuleerden veel componisten. Zo werkten componisten als Gabrieli (1553-1612) en Vivaldi (1675-1741) in deze kerk en lieten op de verschillende balustrades ensembles of koren musiceren. Men noemt dit ook wel responsoriale muziek.
Luister ook eens naar zijn passie-oratorium Golgotha!
Heeft u een opmerking of aanmerkingen over dit item, horen wij dit graag van U.
MARTIN MIS VOOR DUBBELKOOR NUMMER 395