Oestvolskaja – Oeuvre

Galina Oestvolskaja (1919 – 2006) of Galina Ustvolskaya is een Russisch componiste uit  Sint Petersburg.  Zij studeerde bij Dmitri Sjostakovitsj (1906 – 1975). Eens sprak deze de volgende woorden: Wereldwijd zal zij ooit erkenning krijgen. Oestvolskaja gold als een eigenzinnig componiste. Zij wilde op geen enkele manier vergeleken worden met een stijl of andere componist.

Kenmerken van haar werken zijn de zeer luide, massieve, repetitieve klankclusters (bijvoorbeeld in haar compositie voor 8 contrabassen, piano en slagwerk, hamer en houtblok). Ook de ongebruikelijke instrumentencombinaties vallen op (bijvoorbeeld: Compositie nr 1 voor piccolo, tuba en slagwerk).

Muziek als een mokerslag , zo omschreef een recensent een concertuitvoering. Oestvolskaja kreeg de bijnaam ‘ De vrouw met de hamer.’

De Nederlandse dirigent en pianist  Reinbert de Leeuw: Je voelt je bij je keel gegrepen. Tijdens een uitvoering van haar tweede symfonie uit 1979 met de bijnaam Schreeuw in het heelal sloeg pianist Reinbert de Leeuw zijn handen stuk aan de ‘karateslagen’  welke worden voorgeschreven in dit werk.

Het mag niet verwonderlijk zijn dat toehoorders soms afgeschrikt worden door haar vreemde onconventionele muziek. Bewondering verdient de componiste dat zij tijdens het regime van Stalin het lef had om deze opmerkelijke werken te schrijven. Tot aan de val van de Sovjet Unie werd haar muziek, met uitzondering van patriottische stukken voor officieel gebruik, nauwelijks uitgevoerd.

Oestvolskaja leefde als een kluizenaar met een diep religieus gevoel. Ze vermeed publiciteit. Zij leek mensenschuw. Ze was ook verbitterd dat haar muziek nauwelijks uitgevoerd werd. Ze was daarom genoodzaakt ook goed in het gehoor liggende muziek te maken. Kort voor haar dood werd er over haar werk en betekenis voor de hedendaagse muziek door de VPRO televisie een documentaire gemaakt. De laatste jaren staan composities van Galina Oestvolskaja in het Westen regelmatig op het programma. Elk van mijn werken zijn door Gods genade tot stand gekomen, maar zijn niet religieus, aldus de componiste.

OESTVOLSKAJA OEUVRE NUMMER 521