Reich – Music for 18 Musicians
Steve Reich werd in 1936 geboren in New York. Hij bezocht daar de Universiteit, behaalde zijn Bachelor of Arts en schreef zich vervolgens in aan het beroemde conservatorium de Julliard School waar hij compositielessen volgde bij Luciano Berio en Darius Milhaud. Reich werd een belangrijk ontwikkelaar van de Minimal Music welke in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw van de grond kwam.
Twee anderen componisten van het eerste uur die Minimal Music componeerden waren Philip Glass en Terry Riley.
Het was dezelfde tijd (1975) dat de Nederlander Louis Andriessen De Staat componeerde. In dit werk past Andriessen Minimal Music toe door alsmaar herhalende en verschuivende ritmische en melodische patronen voor te schrijven.
Music for 18 Musicians is een compositie van Steve Reich. Hij componeerde het werk in de midden jaren 70 van de vorige eeuw. Het stuk is gebouwd op elf akkoorden. Deze elf (repeterende) akkoorden worden aan het begin van het stuk gespeeld. Daarna speelt zich op ieder akkoord een eigen klein muziekstuk af. Deze elf worden pulses genoemd of secties. De metallofoon, niet te verwarren met een vibrafoon, geeft aan om van sectie te veranderen. Een voorbeeld van een bezetting: viool, cello, klarinet, piano, marimba’s, xylofoon, metallofoon en vrouwenstemmen. Adem is een belangrijke factor in het stuk. Tijdens het spelen van de akkoorden wordt er van de speler (blaasinstrument) of zanger verlangd de noot zo lang mogelijk aan te houden.
De recensies waren overweldigend: Music for 18 Musicians is een hoogtepunt van de hedendaagse ensemblemuziek
Het stuk met kracht en precisie, met de alsmaar repeterende akkoorden en verschuivingen zal je altijd blijven achtervolgen. Invloeden zijn jazz, muziek uit Indonesië (Bali), alsmede muziekvormen uit de middeleeuwse kerkmuziek (zang).
Heeft u een opmerking of aanmerkingen over dit item, horen wij dit graag van U.
REICH MUSIC FOR 18 MUSICIANS NUMMER 860
Nota bene
De marimba is een melodisch slaginstrument. Het instrument vertoont verwantschap met de xylofoon en vibrafoon.
Zowel de marimba als de xylofoon worden met stokjes op houten plaatjes (ook wel toetsen genoemd) aangeslagen met dit verschil dat bij de marimba klankbuisjes onder de toetsen zitten zodat de toon enigszins vibreert. De vibrafoon wordt bespeeld op metalen plaatjes (toetsen).
Een van de eerste klassieke componisten die voor de marimba componeerde was de Fransman Darius Milhaud. Meerdere malen bezocht hij Brazilië en kwam zo in aanraking met de Latin-jazzbandjes die in de cafés speelden en waarin een van bovengenoemde slaginstrumenten speelden. In 1947 componeerde Milhaud een concert voor marimba (vibrafoon) en orkest.