Charpentier – David en Jonathas

De barokcomponist Marc-Antoine Charpentier werd in 1643 in Parijs geboren, hij stierf er in 1704. Hij was de zoon van een welgesteld echtpaar. Een tijdgenoot van Charpentier was de beroemde Jean Baptiste Lully, de hofcomponist van Lodewijk de XIV. De twee werkten samen met toneelschrijver Molière.

Tijdens zijn leven stond Jean Babtiste Lully ver boven Charpentier. Lully voerde de boventoon met zijn opera’s (tragédie lyrique). Charpentier componeerde hoofdzakelijk kerkmuziek. Voor het Jezuïeten instituut Collège Louis-Le Grand schreef hij in 1688 de Bijbelse tragedie David en Jonathas. Dit werk, compleet mat balletten, heeft alle kenmerken van een tragédie lyrique, dus eveneens een opera! Doch, men noemde het liever een tragédie biblique, al wordt het tegenwoordig ook wel aangeduid als een oratorium. Zegt u het maar…

Het drama David en Jonathas herbergt een proloog en vijf bedrijven met tussenspelen. Het werk was bedoeld voor een uitvoering in de kapel van de paters van Collège Louis-Le Grand.

Saul is koning van Israël. Een voorspelling luidt dat hij zijn bezit en kinderen zal verliezen. David is verbannen door Saul en heeft zijn toevlucht gezocht bij de Filistijnen. Hij wil dat zijn vriend Jonathan, de zoon van Saul niets zal overkomen. Saul besluit de Filistijnen en David te vernietigen. Saul pleegt zelfmoord en Jonathas sterft in Davids armen.

De scène van David en Jonathas in het vierde en Jonathans sterfscène in het laatste bedrijf kunnen aangemerkt worden als  hoogtepunten.

Jarenlang was de componist te beluisteren tijdens de herkenningsmelodie van Eurovisie televisie-uitzendingen met de door hem gecomponeerde Eurovisiemars.

Heeft u een opmerking of aanmerkingen over dit item, horen wij dit graag van U.

CHARPENTIER DAVID EN JONATHAS NUMMER891

https://www.youtube.com/watch?v=yNMbKO_oO6Y

Nota bene

David en Jonathan is een schilderij van Rembrandt, gemaakt in 1642. Het bevindt zich in de collectie van het Hermitage Museum in Sint-Petersburg in Rusland.

Thema's liefde en lijden vormen de kern van het Bijbelverhaal Samuël dat op het schilderij is vastgelegd. Rembrandt portretteert Jonathan terwijl hij David tegen zijn borst houdt terwijl deze oncontroleerbaar huilt

Rembrandt schilderde het schilderij kort na de dood van zijn geliefde vrouw Saskia, en wellicht houdt het onderwerp verband met zijn eigen gevoelens.