Debussy – Pelléas et Mélisande
In 1895 voltooide de Fransman Claude Debussy (1862 – 1918) zijn enige opera Pelléas en Mélisande. Vanwege de dromerige sfeer en stiltes die verwant zijn aan het impressionisme gold het werk als een ommekeer in de operageschiedenis. Het mysterieuze familiedrama vertelt over de halfbroers Golaud en het meisje Mélisande. Het verhaal is gebaseerd op het symbolistische toneelstuk van de Belgisch schrijver en Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck (1862 – 1949)
De muziek kent geen bombarie. Geen luidruchtigheid en overdreven crescendo’s. In plaats daarvan dromerig en ook wel stiltes. Ook doet de zangerige Franse taal een duit in het zakje. In 1902 was de première. Het was allesbehalve een succes. Er was slechts één uitvoering.
Het toneeldrama speelt zich af in de middeleeuwen. De jagende prins Goloud ontmoet aan de rand van een bron in een donker bos een bijzonder mooi meisje, Mélisande genaamd, Zij vertelt dat haar kroon in het water gevallen is. De prins wordt verliefd op het meisje met het goudblonde haar. Zes maanden later zijn zij getrouwd, zonder dat de prins iets van het vreemde meisje afweet. Als het jonge paar bij het kasteel van koning Arkel, de vader van Goloud, aankomt, voelt Pelléas, de stiefbroer van Goloud zich onmiddellijk aangetrokken tot Mélisande. Later zitten Pelléas en Mélisande bij de fontein. Mélisande laat haar trouwring in het water vallen. Als Goulod merkt dat hij bedrogen wordt doodt hij zijn broer. Mélisande sterft in het kraambed.
DEBUSSY PELLÉAS ET MÉLISANDE NUMMER 802
Nota bene
Behalve componist was Debussy een uitstekend schrijver.
Hij was muziekrecensent voor verschillende magazines. Duizenden brieven die hij tijdens zijn leven schreef verschenen in vuistdikke boeken.
De schrijvers Verlaine en Mallarmé, die soms in een adem met Debussy genoemd worden, gebruikten woorden om kleuren op te wekken, de schilder Monet gebruikte verf. Debussy maakte klankkleuren.
Overigens moest hij zelf niets van de term impressionisme hebben.
Het schijnt dat hij log en lomp voor zijn omgeving was. Het is daarom nauwelijks voor te stellen dat hij zulke fijnzinnige en subtiele muziek heeft geschreven.