Copland – Billy the Kid

‘Zeer getalenteerd en grondig geschoold’, zo wordt de Amerikaanse componist Aaron Copland (1900-1990) in één van de belangrijkste muziekencyclopedieën aangeduid. Copland was één van de eerste Amerikaanse componisten die in Parijs zijn muziekstudie voltooide (bij Nadia Boulanger). Copland componeerde aanvankelijk volgens de in Europa opgedane compositietechnieken. Bekend is ook dat de componist met zijn muziek een groter publiek wilde aanspreken dan alleen maar de vaak intellectueel geïnteresseerden. Ondanks zijn Europese interesses en studies bleven Amerikaanse- en Mexicaanse volksmuziek een belangrijke rol spelen in zijn werken. Ook liet hij zich inspireren door cowboymuziek en jazz. Verder had hij een grote bewondering voor de werken van Igor Stravinsky. Copland was niet alleen als componist actief, maar liet zich ook horen als voorvechter van een nieuwe Amerikaanse nationale stijl. Aan verschillende universiteiten gaf hij over dit onderwerp colleges.

De start om een groot publiek aan te trekken, maakte Copland met Appalachian Spring uit 1944, oorspronkelijk balletmuziek maar omgewerkt tot suite voor orkest. Het werd direct een klassieke hit. Ook de volgende stukken balletmuziek, ook wel cowboyballetten genoemd, kregen grote bijval: Billy the kid uit 1938 en Rodeo 1942.  Billy the Kid was de bijnaam van William Boney (1859-1881). Op twaalfjarig leeftijd pleegde hij zijn eerste moord om zijn moeder te wreken. Uiteindelijk vermoordde Billy eenentwintig mensen voordat hij door een sheriff zelf werd doodgeschoten. In geschiedenisboeken werd Billy the Kid als held afgeschilderd en hij is het onderwerp van veel jeugdboeken, toneelstukken en zelfs een ballet.

COPLAND BILLY THE KID NUMMER 146