Rodrigo – Concerto de Aranjuez

Op driejarige leeftijd werd de Spaanse componist Joaquin Rodrigo (1901-1999) blind. Hij studeerde muziekgeschiedenis en compositie in Parijs onder andere bij Paul Dukas. Tijdens het componeren werd Rodrigo bijgestaan door een kopiist die het braillenotenschrift omzette in normaal schrift of andersom. Hij werd beïnvloed door landgenoot Manuel de Falla, de Italiaan Scarlatti, de impressionisten Ravel en Debussy en de nationale muziek uit Spanje.

De inspiratie die Rodrigo opdeed voor zijn Gitaarconcert uit 1939 was ontstaan tijdens wandelingen in de tuinen rond het paleis van Aranjuez. Dit paleis was ooit de residentie van Spaanse koningen in de achttiende en negentiende eeuw. Een tweede inspiratiebron, die goed te horen is in de melancholiek van het adagio, was het gevolg van de droevige tijd toen het echtpaar Rodrigo hun baby verloor.

Dit Gitaarconcert behoort ongetwijfeld tot de hoogtepunten uit de klassieke muziek van de twintigste eeuw. Rodrigo kreeg door zijn compositie niet alleen de klassieke luisteraars achter zich, maar ook de popliefhebbers. De gitaarvirtuoos John Williams over het concert: ‘Het is een uniek werk en maakt het tot één van de mooiste soloconcerten die ooit geschreven zijn’. Vooral het tweede deel, het adagio, is wereldberoemd geworden. Het deel wordt vaak gebruikt als achtergrondmuziek voor documentaires en filmmuziek. Jazztrompettist Miles Davis bracht het stuk uit onder de naam Sketches of Spain. Het werd één van Davis’ indrukwekkendste opnames.

RODRIGO CONCERTO DE ARANJUEZ NUMMER 091