Rimski-Korsakov – Capriccio Espagnol

De Rus Nicolaj Rimski-Korsakov (1844-1908) was van adelijke komaf. Na een zeevaartschool bezocht te hebben maakte hij als marineofficier een wereldreis. Op zee schreef hij een symfonie, die als de eerste officiële Russische symfonie geldt. Het werkstuk leverde hem een baan op als (onbevoegd) leraar compositie aan het conservatorium van Sint Petersburg. Op aanraden van de componist Balakirev volgde hij een serieuze muziekstudie. Het was ook deze componist die de eerste werken van Rimski-Korsakov in de publiciteit bracht.

De meeste muziek van Rimski-Korsakov munt uit door een fabelachtige instrumentatie. Wie kent niet het korte maar uiterst virtuoze muziekstukje De vlucht van de hommel? Veel Russische componisten hielp hij door hun werken te instrumenteren. Lang niet iedereen was blij met deze hulpvaardigheid. We denken dan direct aan de werken van Modest Moessorgski, die door Rimski-Korsakov onder de loep werden genomen en flink werden veranderd.

Het meesterwerk van Rimski-Korsakov is ongetwijfeld Sheherazade. Deze vierdelige suite geldt als een van de grote klassieke hits uit de muziekhistorie. De suite, waarin de soloviool de rol van Sheherazade uitbeeldt, is getoonzet naar enkele vertellingen uit het Arabische volksboek Duizend en één nacht.

Het Capriccio Espagnol (1908 – 1914) lijkt een orkestraal feest. Het is een betoverende verkenning van de Spaanse muziek. Naast het orkest blijft de viool veruit het belangrijkste instrument in deze compositie, onmiddellijk gevolgd door de klarinet. Rimski-Korsakov baseerde zijn Spaanse capriccio op een verzameling Spaanse liederen en dansen. Het is een muzikale reis door het Spaanse landschap, een meesterwerk van een geboren orkestrator.

RIMSKI-KORSAKOV CAPRICCIO ESPAGNOL NUMMER 278